Mikä on tekninen hakukoneoptimointi ja miten se tehdään?
Tekninen hakukoneoptimointi tarkoittaa verkkosivuston teknisen taustan optimointia, jotta hakukoneet voivat käydä läpi, indeksoida ja luokitella sen tehokkaasti.
Toisin kuin perinteiset hakukoneoptimointistrategiat, joihin kuuluu laadukkaan ja osuvan sisällön luominen, tekninen hakukoneoptimointi keskittyy kulissien takana oleviin tekijöihin, joita et näe suoraan. Nämä ongelmat vaikuttavat siihen, kuinka hyvin hakukoneet voivat löytää, indeksoida ja luokitella verkkosivustosi Neilpatelin mukaan.
Kaikki tekniset näkökohdat vaikuttavat verkkosivuston yleiseen kuntoon, mutta muutamia yleisimpiä ovat verkkosivuston nopeus, URL-osoitteet ja virheiden käsittely. Kaiken tämän ja enemmän löydämme tässä artikkelissa.
Miksi tekninen hakukoneoptimointi on tärkeää?
Tekninen hakukoneoptimointi on verkkosivustosi menestymisen selkäranka. Sen avulla hakukoneet pääsevät käsiksi ja ymmärtävät, mistä sisällöstäsi on kyse, ja nostavat sisältöä hakutuloksissaan.
Kun sivuston tekninen osa on huonosti optimoitu, se heikentää näkyvyyttä ja sijoittumisia. Joskus voi jopa käydä niin, että sivusto ei ole sijoittunut ollenkaan asetustesi vuoksi, eivätkä hakukoneet pääse siihen.
Sitä vastoin, kun tarkastelemme verkkosivustoa, jonka tekninen osa on huippuluokkaa, sen avulla verkkosivustot voivat maksimoida hakukoneoptimoinnin ja liikenteen luomisen.
Lyhyesti sanottuna se luo tai rikkoo verkkosivustoja.
Miksi tekninen hakukoneoptimointi on vaikeaa?
Tekninen hakukoneoptimointi on monimutkaista, koska se keskittyy verkkosivustojen infrastruktuuriin ja teknisiin näkökohtiin, joiden avulla hakukoneet voivat olla vuorovaikutuksessa verkkosivustosi kanssa.
Näiden keskeisten asioiden ymmärtäminen, käsitteleminen ja korjaaminen ei ole aina helppoa tai yksinkertaista. Sinun on todella ymmärrettävä kaikki verkkosivustoista: verkkosivustojen kehittäminen ja suunnittelu, hakukoneoptimointi, koodaus ja niin edelleen.
Asiaa pahentaa vielä se, että jokainen verkkosivusto on täysin erilainen. Pelkästään WordPressissä on tuhansia erilaisia teemoja ja yli 59 744 ilmaista laajennusta (monilla näistä on myös maksullisia versioita).
Tämä tarkoittaa, että jokaisella sivustolla on erilaisia ongelmia, joista jotkut ovat monimutkaisempia kuin toiset. On mahdotonta ymmärtää kaikkea kaikesta.
Ajatteleminen alusta loppuun, vastausten etsiminen Internetistä sekä testaus ja vianetsintä ovat väistämättömiä – ja se vie paljon aikaa.
Mitkä ovat tekniseen hakukoneoptimointiin vaikuttavat tekijät?
8 yleistä teknistä hakukoneoptimointitekijää, joista keskustelemme tässä artikkelissa, ovat:
- Sivuston nopeus
- Sivustokartta
- Robots.txt
- Hakukoneoptimointiystävälliset URL-osoitteet
- Uudelleenohjaukset
- Sivuston arkkitehtuuri
- Sisäiset linkit
- Tekniset virheet
Tämä ei ole kovin rajoitettu luettelo. Yllä mainitut tekijät ovat vain yksi yleisimmistä ongelmista, joita olemme kohdanneet.
1. Verkkosivuston nopeus ja suorituskyky
Verkkosivuston nopeus ei ole vain ratkaiseva vierailijasi latausajan kannalta, vaan se on myös sijoitustekijä. Siksi sinun on varmistettava, että sivustosi latautuu nopeasti, mieluiten 0–2 sekunnissa. Mikään hitaampi ei ole kestävää kasvun kannalta.
Analysoi ensin tietokoneesi selaimella ja puhelimella nähdäksesi, latautuuko se nopeasti vai hitaasti. Parasta on käyttää incognito-tilaa Chromessa tai yksityistä Safarissa, sillä tämä mitätöi tallennetun asetuksesi. Onko se nopea vai ei?
Käytä nyt hakukonsolia, jos se on määritetty (jos et, tee se nyt). Siirry Kokemus-välilehden Core Web Vitals -kohtaan ja tarkista, osoittaako se, että läpäisit suorituskyvyn mobiilissa ja pöytäkoneessa.
Jos sinulla on liian vähän liikennettä tai sinulla on uusi sivusto, se ei välttämättä näytä tuloksia siellä. Joten vaihtoehtoisesti voit käyttää Google PageSpeed Insightsia. Se on Googlen tarjoama työkalu, jonka avulla voit analysoida verkkosivustosi suorituskykyä ja antaa ehdotuksia korjaustoimenpiteistä.
Muita työkaluja nopeuden mittaamiseen ja analysointiin:
Pikakuvake verkkosivuston nopeuden lisäämiseksi
On kolme asiaa, jotka jokainen verkkosivusto voi tehdä lisätäkseen noin 80% nopeutta, ja ne ovat:
- 1.Kuvan pakkaaminen
- 2. Välimuistin asetukset
- 3. CDN
Kuvan pakkaaminen
Suuret kuvatiedostot ovat ykköstekijä, joka hidastaa verkkosivuston toimintaa. Tästä syystä kuvanpakkaus mahdollistaa kuvien pakkaamisen niiden laatua heikentämättä – ainakaan ihmissilmä ei tunnista sitä.
Esimerkki:
- Alkuperäinen JPG-kuvan koko: 2 MB
- Pakatun JPG-kuvan koko: 500 kt (75 % pienempi)
- JPG-WEBP-muuntimen koko: 200 kt (90 % pienempi)
Voit pakata sen edelleen Avifilla, mutta yleensä se maksaa tai vaatii edistyneen asennuksen.
Vaikka sivustosi olisi verkkosivustojen rakennusohjelmassa, kuten Wix tai Shopify, ne pakkaavat sivustosi kuvat, mutta olemme nähneet, että niiden manuaalinen pakkaaminen etukäteen antaa paljon parempia tuloksia.
Välimuistin asetukset
Välimuisti tarkoittaa verkkosivustosi sisällön tallentamista välimuistitiedostoihin. Kun vierailijat tulevat sivustollesi, heidän selaimensa pyytävät tiedostoa lataamatta kaikkia elementtejä joka kerta, mikä nopeuttaa latausaikaa.
Voit toteuttaa tehokkaan välimuistin WP Rocket -laajennuksella, joka maksaa noin 50 € vuodessa.
Wp Rocket mahdollistaa:
- Sivun välimuisti
- Selaimen välimuisti
- GZIP-pakkaus
- Pienennä ja yhdistä CSS- ja JavaScript-tiedostoja
- Lazy Loading-tekniikka
- DNS esihaku
- Heartbeat-ohjaus
- Lykkää JavaScriptin latausta
- Fonttien esilataus
- Tietokannan puhdistaminen ja optimointi
Loppujen lopuksi WP Rocket tuo sinulle paljon enemmän rahaa takaisin pitkällä aikavälillä kuin se maksaa.
Content Delivery Network (CDN) -toteutus
Content Delivery Network, eli sisällönjakeluverkko (CDN) tarkoittaa verkkosivustosi staattisten resurssien, kuten kuvien, komentosarjojen ja tyylitaulukoiden, tallentamista palvelimille. Kun vierailijat käyttävät sivustoasi, heitä lähin palvelin tarjoaa nämä resurssit, mikä vähentää viivettä ja pidentää sivun latausaikaa merkittävästi.
Kuvittele esimerkiksi, että sinulla on sivusto Suomessa. Jos joku Yhdysvalloista tulee sivustollesi, tiedon saapumisessa on viivettä. Sen sijaan voit tallentaa omaisuutesi Yhdysvaltain palvelimille, jotta he voivat noutaa sisällön paljon nopeammin.
Vinkki: Cloudflare tarjoaa yhden ilmaisen CDN:n, jota jokainen verkkosivusto voi käyttää.
2. Sivustokarttojen luominen ja lähettäminen
Sivustokartta on sivu tai tiedosto, joka sisältää linkkejä kaikkiin verkkosivustosi sivuihin, luokkiin ja viesteihin. Se määrittää sivuston arkkitehtuurin ja saa hakukoneet pääsemään ja indeksoimaan sisältöäsi nopeammin.
Onneksi nykyään voimme käyttää Rankmathia tai Yoastia XML-sivustokartan toteuttamiseen.
Voit luoda XML-sivustokartan Rank Mathilla ja lähettää sen sitten Google Search Consoleen seuraavasti:
- Vaihe 1: Asenna ja aktivoi Rank Math
- Vaihe 2: Määritä Rank Math -asetukset
- Vaihe 3: Ota XML-sivustokartta käyttöön Rank Mathissa
- Vaihe 4: Etsi XML-sivustokartan URL-osoite
- Vaihe 5: Lähetä XML-sivustokartta Google Search Consoleen
Voit etsiä sivustokartan siirtymällä kohtaan ”Rank Math” > ”Sivustokartan asetukset”. Löydät XML-sivustokarttasi URL-osoitteen sivun yläreunasta.
Tai voit yleensä löytää sen lisäämällä /sitemap_index.xml verkkotunnuksesi URL-osoitteen loppuun, kuten https://yourdomain.com/sitemap_index.xml.
Sivustokartan parhaat käytännöt
- Sisällytä sivustokarttaan vain välttämättömät ja indeksoitavat sivut.
- Päivitä viimeisin muokkauspäivä säännöllisesti tarkan indeksoinnin varmistamiseksi.
- Noudata XML-sivustokarttaprotokollaa oikean syntaksin ja rakenteen varmistamiseksi.
3. Robots.txt tiedosto
Robots.txt-tiedostojen avulla hakukonebotit tietävät, mitä sivustosi sivuja ei tule indeksoida.
Se on erityisen hyödyllinen, jos sinulla on suuri sivusto ja jotkut robotit yrittävät louhia tietoja, jotka heikentävät palvelimesi suorituskykyä. Ainoa mitä tarvitsee tehdä, on estää se botti.
Yleisiä virheitä välttääksesi
- Välttämättömien sivujen estäminen: Vältä estämästä hakukoneita indeksoimasta tärkeitä sivuja tahattomasti.
- Väärä syntaksi: Varmista oikea syntaksi, jotta hakukonebotit eivät tulkitse väärin.
4. Hakukoneoptimointiystävällinen URL-rakenne
Esimerkki dynaamisesta URL-osoitteesta:
https://www.example.com/products?id=123&category=computer
Parannettu dynaaminen URL-osoite:
https://www.example.com/products/computer/123
Parannetussa esimerkissä parametrit ovat jäsennellymmin. Näin käyttäjien ja hakukoneiden on helpompi ymmärtää, mitä tietoja sivulla on.
Täsmälleen sama koskee kaikkia muita sivuja, viestejä, luokkia tai tunnisteiden URL-osoitteita – tee niistä hakukoneoptimointiystävällisiä.
Mutta on yksi tärkeä asia, ennen kuin voit tehdä sen. Jos muutat minkä tahansa sivustosi sisällön URL-osoitteita, sinun on tehtävä uudelleenohjaukset vanhasta URL-osoitteesta uuteen. Lue seuraava osa ymmärtääksesi sen.
5. URL-uudelleenohjaukset
URL-uudelleenohjaukset tehdään, kun poistat tai siirrät sivun, jolla on tällä hetkellä avainsanoja ja joka tuottaa liikennettä, ja haluat säilyttää hakukoneoptimointiosuuden. Sinun tarvitsee vain ottaa vanha URL-osoite ja ohjata se uuteen URL-osoitteeseen.
Se on erityisen tärkeää, kun uudistat verkkosivustoasi tai teemme URL-osoitteista hakukoneoptimointiystävällisiä menettämättä hakukoneoptimoinnin etuja.
Kaksi tärkeintä uudelleenohjausta, jotka sinun on tiedettävä, ovat:
- 301 Uudelleenohjaus: Pysyvä uudelleenohjaus
- 302 Uudelleenohjaus: Väliaikainen uudelleenohjaus
Otetaanpa yksi tosielämän esimerkki uudelleenohjauksesta
Oletetaan, että sinulla on sivu, jonka URL-osoitteen haluat tehdä hakukoneoptimoijalle sopivaksi.
Esimerkiksi tekninen hakukoneoptimointisivu, jolla on seuraava URL-osoite:
https://www.example.com/what-is-technical-seo-and-how-its-done-and-how-much-does-it-cost
Muutat URL-osoitteen seuraavaksi:
https://www.example.com/what-is-technical-seo
Tarvitset vanhan linkin uudelleenohjauksen:
Uudelleenohjaus 301 /https://www.example.com/what-is-technical-seo-and-how-its-done-and-how-much-does-it-cost https://www.example.com/mika-on-tekninen-seo
Sama koskee jokaista muuta sivua, tuotetta ja kategoriaa.
Mutta seuraava asia tulee erittäin tärkeäksi tässä…
Vältä uudelleenohjausketjuja
Uudelleenohjausketju tapahtuu, kun ketjutat useita uudelleenohjauksia yhteen.
Voit esimerkiksi ohjata sivulta A sivulle B. Sitten teet uuden uudelleenohjauksen sivulta B sivulle C.
Miksi se on huono asia?
Syynä on se, että hakukoneiden indeksointirobottien täytyy käydä läpi jokainen linkki löytääkseen loppusisältösi, ja vierailijasi selaimen on pyydettävä kolme HTTP-pyyntöä.
Se ei ainoastaan hidasta sivustosi palvelinta lisäpyyntöjen kautta, vaan se myös johtaa tarpeettomiin viiveisiin sivujen lataamisessa vierailijoille. Jokaisen ketjun myötä se kasvaa, mikä pahentaa sitä.
Korjaamalla uudelleenohjausketjut vähennät HTTP-pyyntöjen määrää ja parannat sivun nopeutta. Entistä parempi on välttää niitä ensin.
6. Sivuston arkkitehtuuri
Se tarkoittaa verkkosivustosi sisällön jäsentämistä loogisella ja jäsennellyllä tavalla, jotta sen suhde on helppo ymmärtää.
Esimerkki yksinkertaisesta ja loogisesta verkkosivustoarkkitehtuurista:
Tässä esimerkissä Kotisivut toimii juurina, ja pääluokat, kuten Tietoja meistä, Blogi, Palvelut ja Tietosuojakäytäntö, jakautuvat alaluokkiin, jotka luovat selvästi lukukelvottoman sivustohierarkian.
7. Sisäiset linkitysstrategiat
Sisäiset linkit tarkoittavat linkittämistä sivulta toiselle. Se ei ainoastaan paranna navigointiasi, vaan myös jakaa hakukoneoptimointivaltuudet tehokkaasti sisältösi ympärille (kutsutaan myös linkkimehuksi).
Sisäisen linkin strategian päätavoite on rakentaa klusteri. Tämä tarkoittaa olennaisen sisällön linkittämistä toisiinsa.
Esimerkiksi etusivulla on linkki kaikkiin palveluihin. Haluat jokaiselta pääpalvelusivulta tai -kategorialta linkin alakategorioihin ja/tai tuotteisiin. Jokaisesta alaluokasta sinulla pitäisi olla yksi linkki takaisin pääluokkaan joko tavallisen linkin ja ankkuritekstin tai navigointipolun kautta. Ja ainakin yksi linkki seuraavaan asiaankuuluvaan alaluokkaan. Tällä tavalla hakukoneoptimointilinkkien mehu virtaa liittyvän sisältösi ympärille ja auttaa sitä sijoittumaan paremmin.
8. Tekniset virheet
Teknisiä hakukoneoptimointivirheitä ilmenee ajan myötä, kun teet muutoksia sivustoon ja sisältöön, mutta et ymmärrä, mitä taustalla tapahtuu. Nämä virheet vaikuttavat negatiivisesti sivustosi hakukoneoptimointiin ja käyttökokemukseen. Niiden tunnistamisesta ja korjaamisesta tulee avain terveen verkkosivuston ylläpitämiseen.
Yleisiä virheitä, joita saatat kohdata, ovat, mutta ne eivät rajoitu:
- Indeksointivirheet
- Linkki 404:ään
- Ohut tai päällekkäinen sisältö
- Puuttuva tai päällekkäinen H1-otsikko
- Metakuvaus puuttuu tai liian lyhyt
- Sivun nopeusongelma
- Strukturoidun datan ongelmat
- Ja monia muita.
Miten voit löytää teknisiä virheitä?
Rekisteröidy Ahrefsin ilmaisiin Webmaster Tools -työkaluihin. Se on maksullinen hakukoneoptimointianalyysi- ja tutkimustyökalu, mutta ne tarjoavat tämän hämmästyttävän ilmaisen työkalun verkkosivustosi teknisten ongelmien seuraamiseen.
Näin se toimii:
- 1. Rekisteröidy Ahrefs-tiliin
- 2. Lisää sivustosi: Sinun on lisättävä sivustosi ja vahvistettava se hakukonsolin avulla, mikä on nopein tapa.
- 3. Indeksoi verkkosivustosi: Siirry Ahrefs Site Audit -työkaluun ja klikkaa indeksoi. Uusilla sivustoilla se voi tehdä sen automaattisesti. Odota vain, kunnes se on valmis.
- 4. Tarkista sivuston Health Score-pisteytys: Kaikki yli 80–90 on yleensä hyvä, mutta ei aina.
- 5. Tunnista virheet: Selaa virheitä nähdäksesi, mitä ne ovat, ja opi korjaamaan ne.
- 6. Korjaa tekniset hakukoneoptimointiongelmat: Jäljellä on vain löytää tapa korjata ne. Jotkut ongelmat ovat yhtä helppoja kuin sisällön lisääminen. Toiset voivat olla teknisempiä.
Kun olet suorittanut tarkastuksen, sinun pitäisi nähdä jotain tällaista:
Kaikki alle 80 vaatii yleensä korjausta.
Jos klikkaat kojelaudassa mitä tahansa hakukoneoptimoinnin ”Suosituimmat ongelmat” -kohtaa, jokainen avaa ongelmaluettelon. Sinun tarvitsee vain korjata ne tai palkata joku.
Useimmat kuukausittaiset hakukoneoptimointipaketit alkavat analysoimalla ja korjaamalla teknisiä hakukoneoptimointiongelmiasi, minkä vuoksi on parasta hankkia kuukausittainen tuki.
Kun olet korjannut useimmat virheet, pistemäärän tulee olla yli 80:
Kaikki 80-100 pisteet ovat yleensä hyviä, ja joitain virheitä ei voi tai ei tarvitse edes korjata. Mutta älä pidä sitä itsestäänselvyytenä. Jokin saattaa silti haitata verkkosivustosi suorituskykyä. Joten tarkista kaikki riippumatta siitä, minkä pisteen saat.
HUOM! On olemassa tietty määrä indeksointibudjettia (luulen, että 10 000 linkkiä) kuukaudessa, jonka Ahrefs sallii ilmaiseksi, joten ole varovainen, ettet käytä sitä kaikkea kerralla. Varsinkin jos sinulla on suuri sivusto tai monia ei-seurattavia sivuja, joita et halua analysoida. Sinun tulee ensin lopettaa alkuperäinen indeksointi ja poistaa ei-toivotut asiat tulevista indeksoinneista. Aloita sitten tarkastus uudelleen.
Muista: Jos sinulla ei itsellä ole aikaa tai osaamista, voit aina ottaa meihin yhteyttä, niin autamme.
Pyydä ilmainen hakukoneoptimointitarjous nyt!
Anna SEO-asiantuntijoidemme tarkastaa verkkosivustosi ja laatia mukautettu suunnitelma ja tarjous yrityksellesi.
Hakukoneoptimoinnin lisäresurssit
Tässä on luettelo hakukoneoptimointiblogeista ja resursseista, joita voit harkita
Mikä on hakukoneoptimointi?
Hakukoneoptimointi tarkoittaa verkkosivustojesi sisällön saattamista hakukoneiden indeksointirobottien saataville, jotta se voidaan indeksoida ja luokitella hakutuloksissa. Lue lisää aiheesta.
Hakukoneoptimointi hinta
Opi tärkeimmät tekijät verkkosivustosi taustajärjestelmästä, joka tekee tai rikkoo hakukoneoptimointimenestyksen.
Hakukoneoptimointikoulutus
Opi suorittamaan hakukoneoptimointia itse 7 päivän ilmaisella koulutuksella. Joka päivä koulutus lähetetään suoraan sähköpostiisi.