Vuonna 2024 sosiaalinen media on yhä valtava osa jokapäiväistä elämäämme, eikä loppua näy. Se toimii viestintäkanavana ja tärkeänä tiedonlähteenä, viihteen tarjoajana ja digitaalisena markkinointialustana sekä yrityksille että yksityisille käyttäjille. Tässä artikkelissa tarkastellaan sosiaalisen median määritelmää, sen laajuutta, etuja ja haittoja sekä yleiskatsaus suosittuihin alustoihin ja niiden rooliin yritysmaailmassa.
Mitä on sosiaalinen media?
Sosiaalinen media eli some on digitaalinen alusta tai sovellus, jonka avulla käyttäjät voivat olla vuorovaikutuksessa ja jakaa sisältöä verkkoalustalla. Se kattaa laajan valikoiman palveluita ja sovelluksia, jotka jakavat kuvia, videoita tai kirjoitusta tai kaikkia näitä.
Tiesitkö, että myös keskustelufoorumit luokitellaan sosiaaliseksi mediaksi?
Sosiaalisen median määritelmä
Sosiaalinen media on verkkoviestintäkanava, jonka avulla käyttäjät voivat luoda sisältöä, jakaa ja olla vuorovaikutuksessa muiden käyttäjien kanssa, useimmiten ilmaiseksi. Esimerkiksi vuonna 2023 Instagram lanseerasi käyttäjilleen tilausmahdollisuuden, jossa he voivat asettaa sisältönsä saataville maksua vastaan, minkä näkevät vain profiilin tilaamisesta maksaneet.
Sosiaalisen median hyödyt
Sosiaalisen median hyödyt ovat monipuoliset ja siten myös monipuolisesti käytetyt. Se tarjoaa mahdollisuuden olla yhteydessä muihin käyttäjiin, jakaa ideoita ja tietoa sekä osallistua laajempiin keskusteluihin maailmanlaajuisesti.
Lisäksi se on tehokas markkinointikanava, joka on jo ollut hyvin käytössä yksityisten ja yrittäjien keskuudessa. Yksilö voi jakaa saavutuksiaan sosiaalisessa mediassa ja siten inspiroida muita käyttäjiä. Yritykset taas jakavat tietoisuutta omista palveluista ja tuotteista.
Sosiaalisen median haitat
Sosiaalisen median haitat ja riskit ovat myös läsnä kaikesta hyvästä huolimatta. Haitat eivät välttämättä näy ja tunnu kaikilla käyttäjillä, mutta siitä huolimatta kaikkien sosiaalisen median käyttäjien on syytä olla tietoisia haitoista, joihin kuuluu:
- yksityisyyden menetys
- ajankulu
- tietojen hakkerointi
- sosiaalisen paineen aiheuttamat henkiset vaikutukset.
Sosiaalisen median sovellukset
Sosiaalisen median sovellukset ovat helposti ladattavissa eri älylaitteille ja niitä on saatavana hyvin laaja kirjo. Esimerkiksi:
- Facebook tarjoaa monipuolista viestintää ja sisällön lataamista.
- Instagram keskittyy vain visuaaliseen sisältöön eli kuviin, videoihin ja tarinoihin.
- LinkedIn on suunniteltu ammatilliseen verkostoitumiseen, jossa voi myös jakaa visuaalista sisältöä kuin kirjoituksia sekä etsiä työpaikkoja ja työntekijöitä.
- Tiktok on 2020-luvulla suosiota kasvattanut videosisältöjä jakava sovellus, joka on vuonna 2023 ottanut myös käyttöön tarinan jakamis ominaisuuden ja kuvien jakamisen.
Sovelluksia on vielä niin paljon monia muita ja jokaisella sovelluksella on oma erityinen vahvuutensa.
Suosituin sosiaalinen media
Vaikka suosituimmat sosiaalisen median alustat voivat vaihdella, vuonna 2023 Facebook, Whatsapp, Youtube, Instagram, Tiktok ovat merkittävimpiä pelaajia muiden joukossa. Jokaisella alustalla on oma ainutlaatuinen käyttäjäkunta ja tarkoitus, esimerkiksi Facebook on suosittu vanhempien keskuudessa kun taas Tiktok nuorten.
Sosiaalinen media yrityksissä
Yritykset ovat entistä enemmän hyödyntäneet sosiaalisen median voimaa liiketoimintastrategioissaan. Se tarjoaa mahdollisuuden asiakaskommunikaatioon, markkinointiin ja bränditietoisuuteen.
Sosiaalisen median analytiikka auttaa myös yrityksiä ymmärtämään paremmin kohdeyleisöään ja tekemään tarvittavia muutoksia palveluissaan tai tuotteissaan. Esimerkiksi nykyään kommenttikentät ovat hyvin tärkeitä paikkoja kerätä suoraa tietoa mielipiteistä ja tuotearvosteluista, sillä sinne kirjoitetaan suoraa puhetta, mitä mieltä mistäkin ollaan.
Sosiaalisen median historia
Sosiaalisen median historia juontaa juurensa 2000-luvun alkuun. Alkaen yksinkertaisista keskustelufoorumeista ja blogeista, se on laajentunut monimuotoiseksi virtuaaliseksi järjestelmäksi, joka muokkaa ihmisten välistä viestintää ja kulttuuria hyvään ja huonoon, vanhaan ja uuteen – tietoa ja sisältöä on rajattomasti.
Sosiaalisen median alusta | Perustamispäivä | Perustaja(t) tai yhteisö |
---|---|---|
Joulukuu 2002 | Reid Hoffman | |
Myspace | Elokuu 1, 2003 | Tom Anderson, Chris DeWolfe |
Skype | Elokuu 29, 2003 | Niklas Zennström, Janus Friis |
Helmikuu 4, 2004 | Mark Zuckerberg, Andrew McCollum, Eduardo Saverin, Chris Hughes, Dustin Moskovitz | |
Flickr | Helmikuu 10, 2004 | Stewart Butterfield, Caterina Fake |
YouTube | Helmikuu 14, 2005 | Steve Chen, Chad Hurley, Jawed Karim |
Kesäkuu 23, 2005 | Steve Huffman, Alexis Ohanian, Aaron Swartz | |
Maaliskuu 21, 2006 | Jack Dorsey, Biz Stone, Noah Glass, Evan Williams | |
Tumblr | Helmikuu 19, 2007 | David Karp |
Maaliskuu 2010 | Ben Silbermann, Evan Sharp, Paul Sciarra | |
Tammikuu 2009 | Brian Acton, Jan Koum | |
Lokakuu 6, 2010 | Kevin Systrom, Mike Krieger | |
Snapchat | Syyskuu 2011 | Evan Spiegel, Bobby Murphy, Reggie Brown |
TikTok | Syyskuu 2016 (Douyin) / Syyskuu 2018 (TikTok) | ByteDance |
Yhteenveto
Sosiaalinen media on oleellinen osa nykypäivän yhteiskuntaa niin yksityishenkilöillä kuin yrityksillä. Sen avulla yritykset pystyvät suoraan saamaan asiakkaiden mielipiteitä tuotteista ja palveluista, kommunikoimaan ja viestimään uudistuksista ja muutoksista julkisesti ja nopeasti.
Sosiaalinen media tarjoaa monipuolisen joukon mahdollisuuksia, mutta samalla tuo mukanaan haasteita. Ymmärtäminen sen hyödyistä ja riskeistä on avainasemassa, kun navigoidaan digitaalisessa maailmassa vuonna 2024.