Digitaalinen markkinointi on iso osa nykyaikaista liiketoimintaa ja sen toimivuutta kattamalla lukuisia yhteydenottovälineitä saavuttaakseen kohdeyleisön. Vuonna 2024 keinot ja kanavat ovat kehittyneet yhä nopeammin ja laajemmin, minkä vuoksi digitaalinen markkinointi on ymmärrettävä perinpohjaisesti.
Mitä tarkoittaa digimarkkinointi?
Digitaalinen markkinointi tarkoittaa tuotteen tai palvelun markkinointia sähköisesti eri alustoilla. Se kattaa laajalti strategioita ja tekniikoita, joiden avulla internetissä mainostaminen on mahdollista. Sen avulla tavoitat kohdeyleisön ja pystyt sitoutumaan heihin erilaisten verkkoalustojen kautta, joita ovat hakukoneet (esimerkiksi Google tai Bing), sosiaalinen media (esimerkiksi Tiktok tai YouTube), sähköposti (esimerkiksi Gmail) ja yrityksesi tai muun tahon verkkosivusto.
Ihan ensiksi digitaalisen markkinoinnin avulla pyritään luomaan vahvaa ja online-näkyvyyttä, lisäämään bränditietoisuutta ja kasvattaa konversiota eli liikevaihtoa. Digitaalinen markkinointi kehittyy jatkuvasti mukautuen muutoksiin, ja siksi yritykset, jotka eivät ole valmiita muutoksiin putoavat yksitellen pois pelistä. Oletko sinä valmis muutoksiin?
Kuinka digitaalinen markkinointi toimii?
Digitaalinen markkinointi toimii monipuolisesti yhdistäen luovuuden, analytiikan ja strategisen suunnittelun. Tähän kuuluu hakukoneoptimointi (SEO), sosiaalisen median markkinointi ja sähköposti, jotka toimivat kohdeyleisön tavoittamisessa.
Mitä on digitaalinen mainonta?
Digitaalinen mainonta on verkossa toimivaa tuotteiden ja palveluiden mainostamista. Se onnistuu käyttämällä monia mainonta tapoja, kuten näyttömainoksia, videomainoksia, sosiaalisen median mainokset ja pay-per-click (PPC) -kampanjoita. Toisin kuin perinteinen mainonta, esimerkiksi sanomalehdet ja televisio, digitaalisen mainonnan etu on tarkka kohdennus asiakkaisiin ja mahdollisuus seurata tuloksia reaaliajassa.
Digitaalisen markkinoinnin hyödyt
Digitaalisen markkinoinnin hyödyt ovat niin suuret, että nyt jos yrityksesi ei vielä tänäpäivänä hyödynnä sen keinoja, on aika tehdä muutos. Se on kustannustehokas, maailmanlaajuisella tasolla kattava sekä helposti kohdistettava haluttuun yleisöön. Suoraan sanottuna kaikkea, mitä menestyvä yritys tarvitsee. Digitaalinen markkinointi mahdollistaa yrityksesi vuorovaikutuksen kohdeyleisön kanssa reaaliajassa, olivatpa uudet tai tulevat asiakkaat sitten kotisohvalla tai junassa. Näin yrityksesi pitää itsensä relevanttina yleisölleen, mikä johtaa myynnin kasvuun.
Digitaalisen markkinoinnin kanavien tyypit
- Yrityksen verkkosivut
- Hakukonemarkkinointi (SEM)
- Pay-per-click (PPC)
- Sisältömarkkinointi
- Sosiaalisen median markkinointi
- Sähköpostimarkkinointi
- Tekstiviestimarkkinointi (SMS marketing)
- Markkinoinnin automaatio
- Vaikuttajamarkkinointi
1. Yrityksen verkkosivut
Yrityksen verkkosivusto on tärkeä alusta verkossa toimivan näkyvyyden kannalta, koska yleisesti se on yrityksesi tuotteiden tai palveluiden päämyymälä, ellei niitä ole kohdistettu pelkästään jälleenmyyjjille. Sieltä löytyy tietoa itse brändistä, palveluista ja tuotteista ja yhteystiedot. Se luo kävijän ja yrityksen välille luottamusta, lisää näkyyttä ja mahdollistaa kaupankäynnin.
2. Hakukonemarkkinointi (SEM)
Hakukonemarkkinointi (SEM) sisältää verkkosivuston näkyvyyden optimointia hakukoneiden tulossivuilla maksetun mainonnan (PPC) ja orgaanisten strategioiden avulla. SEM lisää digitaalista näkyvyyttä yritykselle, ohjaa kohdistettua liikennettä ja lisää bränditietoisuutta. On hyvä muistaa, että maksetun mainoskampanjoiden ja hakukoneoptimoinnin yhdistäminen johtaa kattavaan hakukoneen läsnäoloon.
3. Pay-per-click (PPC)
Pay-Per-Click -mainonta toimii niin, että mainostaja maksaa jokaisesta kerrasta, kun heidän mainosta klikataan. Se on hakukonemarkkinoinnin (SEM) kannalta tärkeässä roolissa, koska sen avulla yritykset pystyvät tekemään hintatarjouksia avainsanoista ja näyttää mainoksia hakukoneiden tuloksissa. PPC tehtävä on tarjota välitöntä näkyvyyttä ja hallita mainonnasta aiheutuvia kuluja, jolloin yritykset saavuttavat helpommin kampanjatavoitteitaan.
4. Sisältömarkkinointi
Sisältömarkkinointi keskittyy sisällön luomiseen ja sen jakamiseen kohdeyleisölle, jolloin pyritään rakentamaan side yleisön ja brändin välille. Se on tehokkaampi tapa kuin perinteinen mainonta. Sisältömarkkinointi voi olla blogipostaus, video tai jokin muu verkossa toimiva tapa, jolla vahvistetaan yrityksen toimialaa ja ohjataan orgaanista liikennettä myynneiksi ja pitkäaikaisiksi suhteiksi.
5. Sosiaalisen median markkinointi
Sosiaalisen median markkinointi auttaa yrityksiä pitämään yhteyttä yleisön kanssa ja lisäämään bränditietoisuutta. Se tuottaa tulosta erilaisten strategioiden avulla, kuten orgaanisen sisällön luominen, maksetun mainonnan hyödyntäminen ja seuraajien hallinta. Sosiaalisen median kanavilla on suora viestintälinja kuluttajien kanssa, kommenttikentät ja viestiosiot, jolloin yritykset ovat helpommin lähestyttäviä ja saavat näin nopeammin tietoa ja palautetta jaettua.
6. Sähköpostimarkkinointi
Sähköpostimarkkinointi toimii siten, että kohdistettuja viestejä lähetetään tietylle yleisölle, esimerkiksi uutiskirjeen tilaajille, sähköpostitse. Sen avulla kasvatetaan liidejä, mainostetaan tuotteita ja palveluita ja rakennetaan asiakassuhteita. Riippuen käyttäjien mieltymyksistä, tiedoista ja käyttäytymisestä, on sähköpostikampanjoita mahdollista mukauttaa vastaaviksi, jolloin ihmisen ja yrityksen välinen side kasvaa. Lisäksi se on niin sanotusti edullisempi vaihtoehto ylläpitää säännöllistä viestintää tilaajien kanssa.
7. Tekstiviestimarkkinointi (SMS marketing)
Tekstiviestimarkkinointi (Short Message Service (SMS) -markkinointi) on mainossisällön lähettämistä tekstiviestien avulla. Tällä markkinointitaktiikalla on korkea avausprosentti, mikä toimii erittäin hyvin kampanjoissa, jotka ovat aikaherkkiä tai henkilökohtaisia.
8. Markkinoinnin automaatio
Markkinoinnin automaatio helpottaa toistuvissa tehtävissä, esimerkiksi sähköpostikampanjoita, sosiaalisen median julkaisuja ja liidien ylläpitämistä ohjelmistojen avulla. Näin yrityksien mukautetut sisällöt löytävät kohdeyleisön ja työmäärä vähenee.
9. Vaikuttajamarkkinointi
Vaikuttajamarkkinointi on erinomainen markkinointikeino, mikä vaatii vaikuttajien kumppanuutta yrityksesi kanssa. Koska vaikuttajilla on vaikutusvaltaa heidän sosiaalisen median kanavilla, brändit tekevät yhteistöitä heidän kanssaan saavuttaakseen kohdeyleisönsä ja lisätäkseen bränditietoisuutta ja luotettavuutta. Jossain tapauksissa julkaistu sisältö voi olla jopa sponsoroitu.
Kuinka luoda digitaalisen markkinoinnin strategia
Se, kuinka luoda digitaalisen markkinoinnin strategia on hyvä osata laatia jo varhaisessa vaiheessa digitaalisen markkinoinnin maailmassa. Sen edellytyksenä on yrityksesi tavoitteiden ymmärtäminen, kohdeyleisön tunnistaminen, sopivien verkkoalustojen valinta ja koukuttavan sisällön luominen. Digitaalisen markkinoinnin strategia on hyvin tasapainotettu, kun siihen on käytetty sekä maksullisia että orgaanisia keinoja, ja otettu huomioon analyyttiset mittaukset.
1. Aseta liiketavoitteet
Liiketavoitteiden asettaminen on hyvin tärkeää kaikissa markkinointistrategioissa. Vaikka sinulla olisikin monia tavoitteita yrityksesi suhteen, yritä keskittyä niihin, jotka edesauttavat strategiaasi hidastamatta sitä.
2. Tunnista yleisösi
Tunnista kohdeyleisösi, joka koostuu ihmisistä, joita haluat tavoittaa mainoskampanjan avulla erilaisten kerättyjen tietojen perusteella, kuten iän, sukupuolen, ostokäyttäytymisen jne. Näin osaat myös arvioida paremmin, mitä markkinointikanavia yrityksesi kannattaa käyttää.
3. Määritä markkinointibudjetti
Kun sinulla on määritetty markkinointibudjetti, tiedät tarkalleen, että rahasi on sijoitettu tehokkaasti. Näin liikakulutusta ei synny ja pysyt tavoitteessasi ja kasvussa.
4. Valitse markkinointikanava yleisön perusteella
Markkinointikanavan valitseminen kohdeyleisön perusteella on suositeltavaa, koska näin tavoitat nopeasti ja harkitusti juuri sen yleisön, mikä sinulla oli tavoitteena. Esimerkiksi, jos haluat tavoittaa nuoria, on sosiaalisen median markkinointi kannattavaa. Kuten jo ylempänä opimme, että erilaiset markkinointityylit, kuten sisältömarkkinointi ja Pay-Per-Click -mainonta on tarpeellista hyödyntää nykypäivänä digitaalisessa ympäristössä. Ne markkinointikanavat, joita päätät käytttää, riippuu pitkälti liiketavoitteistasi ja budjetistasi unohtamatta kohdeyleisöäsi.
5. Mittaa ja optimoi
Muista hyödyntää analytiikkajärjestelmiä seurataksesi, kuinka tehokkaasti digitaalinen markkinointi on toiminut. Tämä pitää sisällään verkkosivuston liikenteen, tulosprosenttien, sosiaalisen median sitoutumista ja sähköpostien avausprosenttien seuraamista. Näin tiedät, mikä toimii ja missä on parannettavaa.