Mitä on hakukoneoptimointi (eli SEO)?
Hakukoneoptimointi tarkoittaa verkkosivustosi sisällön optimointia paremman näkyvyyden ja hakukoneiden sijoittumisen saavuttamiseksi. Se on jaettu sivun sisäiseen, sivun ulkopuoliseen ja tekniseen optimointiin. Se toimii optimoimalla sisältöä, luomalla linkkejä ja korjaamalla teknisiä ongelmia. Se on haluttu digitaalisen markkinoinnin strategia, koska hakukoneiden tulosten kärjessä oleminen tekee sisältösi vierailijoiden löydettävissä tehokkaimmin. Tärkein tekijä hakukoneoptimoinnissa menestymisessä on hakukoneiden parhaiden käytäntöjen ja ohjeiden noudattaminen varmistaaksesi, että sinulla on parhaat mahdollisuudet lisätä orgaanista liikennettä.
Jaa tämä artikkeli:
Miten hakukoneoptimointi toimii?
Hakukoneoptimointi toimii siten, että hakukoneet analysoivat teknisiä rakenteitasi, sisältöäsi ja linkkiprofiiliasi ja vertaavat sitä sitten muihin kilpailijoihin määrittääkseen, minkä sijoituksen heidän tulisi tarjota sinulle.
Pohjimmiltaan ne yrittävät ymmärtää, mikä sisältö on parasta käyttäjilleen. Päivittäiset kävijät, jotka etsivät tietoa hakukoneesta.
Lyhyesti sanottuna, jos suoriudut paremmin tarjoamalla mahdollisimman tarkkaa sisältöä, joka vastaa vierailijoiden tarkoitusta, saat paremman sijoituksen hakutuloksissa ja päinvastoin.
Miten hakukoneet toimivat ja miten ne löytävät sisältösi?
Hakukoneet käyttävät botteja (kutsutaan myös hämähäkeiksi) indeksoimaan verkkosivustoasi löytääkseen sivuja ja sisältöä (tekstiä, kuvia, videoita jne.). Jokaiselle sivustolle varataan tietty määrä indeksoituja linkkejä kuukaudessa, joka tunnetaan myös indeksointibudjetina. Pienet sivustot saavat vähemmän, suuremmat enemmän.
Voit myös syöttää sivusi manuaalisesti hakukonsoliin ensimmäistä indeksointia varten, kun käynnistät verkkosivuston tai muutat sisältöä indeksoinnin nopeuttamiseksi.
Lyhyesti sanottuna hakukoneiden työ on:
- Indeksoida ja löytää sisältösi
- Ymmärtää, mistä sivuillasi on kysymys
- Verrata niitä muihin
- Sijoittaa omasi kilpailijoita korkeammalle
Siksi on erittäin tärkeää, ettei siinä ole teknisiä virheitä, jotka haittaavat indeksointia ja kuluttavat arvokasta indeksointibudjettia.
Sinun tai SEO-asiantuntijoiden tehtävänä on varmistaa, että sivustosi on indeksoitavissa ja sijoittuu hyvin.
Mitkä ovat Googlen suosituimmat hakutekijät?
Google käyttää yli 200 sijoitustekijää SERP-sijaintisi määrittämiseen, mutta kuusi tärkeintä ovat:
- Sivuston sisäiset hakukoneoptimointitekijät
- Sisällön merkityksellisyys
- Backlinkit
- Paikalliset hakukoneoptimointitekijät
- Auktoriteetti (PA & DA)
- Käyttäjien käyttäytyminen
Muut tekijät, kuten verkkosivuston nopeus, tekninen hakukoneoptimointi, sosiaaliset signaalit ja mallimerkinnät, ovat yhtä tärkeitä tekijöitä.
Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?
Hakukoneoptimointi on tärkeä, koska sillä on suora korrelaatio sivustosi tuottaman orgaanisen liikenteen määrän kanssa. Jos haluat tehdä tämän onnistuneesti, sinun on optimoitava sisältösi hakukoneiden parhaiden käytäntöjen mukaisesti.
Luettelo Googlen 10 suosituimmasta orgaanisesta hakutuloksesta ja jokaisen klikkaussuhteesta
- Tulos #1: 40.94%
- Tulos #2: 14.67%
- Tulos #3: 11.02%
- Tulos #4: 7.6%
- Tulos #5: 5.1%
- Tulos #6: 4.7%
- Tulos #7: 3.5%
- Tulos #8: 2.9%
- Tulos #9: 2.2%
- Tulos #10: 2.1%
Jos laskemme Top 10, eli ensimmäiseltä sivulta löytyneet tulokset, ne muodostavat 94,73 % kaikista hakukoneiden tuloksista peräisin olevista orgaanisista klikkauksista Advanced Web Rankingin raportoimana.
Laitetaanpa tämä nyt käytännön esimerkkiin.
Tässä on esimerkki SEO SERP:n sijoituksista ja kunkin klikkaussuhteesta:
Tulosten vertailu:
- 1. sija saa huikeat 40 % klikkauksista.
- Top 3 tulokset saavat 66,63 % klikkauksista.
- Top 10 tulokset saavat 94,73 % klikkausta.
- Muut 2-100 sivua ja joskus jopa enemmän jakavat vain 5,27% klikkauksista (muista, että kullakin sivulla on 10 paikkaa).
Kysy itseltäsi, missä asemassa haluaisit verkkosivustosi sisällön olevan? Vastauksen pitäisi olla selvä jo nyt.
Kuvittele suuren volyymin avainsana tai joukko pienempiä avainsanoja, joilla on yhteensä 1000 klikkausta kuukaudessa, ensimmäinen sijoitus saa 40 %, mikä on 400 klikkausta. Se on kuin monopoli korkealaatuisen liikenteen tuottamisessa ilmaiseksi.
Tästä syystä yritykset, suuryritykset ja bloggaajat haluavat olla ensimmäisellä sivulla tai sijalla 1 – se tuottaa eniten liikennettä.
Mutta vie aikaa päästä sivulle 1, puhumattakaan ylimmästä sijoituksesta. Oikeasti. Jos se on suuren volyymin avainsana ja kova kilpailu, se on erittäin vaikeaa.
Tästä syystä on parasta aloittaa hakukoneoptimoinnilla ennemmin tai myöhemmin. Varsinkin uudella verkkosivustolla, koska kestää vielä kauemmin, ennen kuin Google luottaa sinuun ja antaa sinulle paremmat sijoitukset. Siksi hakukoneoptimoinnin tulisi olla jatkuva prosessi jokaisen yrityksen markkinointistrategiassa.
Vaikka se maksaa alussa aikaa tai rahaa, pitkän aikavälin hyödyt ovat moninkertaiset verrattuna muihin markkinointikanaviin.
Mitkä ovat hakukoneoptimoinnin tärkeimmät edut?
Tässä ovat tärkeimmät, mutta ei rajoitetut edut hakukoneoptimoinnin käyttöönotosta verkkosivustolle:
- Parempi näkyvyys: Jos optimoit hakukoneita varten, useammat ihmiset voivat löytää sisältösi ja tutustua brändiisi. Näin saat paremman bränditietoisuuden ja paremman näkyvyyden.
- Parempi liikenne: Mitä useampaan avainsanoihin kohdistat ja mitä korkeammalle ne sijoittuvat, sitä enemmän saat orgaanista liikennettä. Myös avainsanat, joilla on korkeampi sijoitus, voivat ajaa matalampia avainsanoja korkeamman sijoituksen saavuttamiseksi. Voit vahvistaa tätä edelleen kohdistamalla aiheeseen liittyviä avainsanoja blogiartikkeleissa.
- Parempi uskottavuus: Hakukoneet analysoivat verkkosivustosi SEO-suorituskykyä ja luokittelevat sinut sen perusteella. Mitä korkeampi sijoitus on, sitä uskottavammaksi kävijät pitävät yritystäsi.
- Lisää päteviä liidejä ja myyntiä: Jos hakukoneoptimointisi on suoritettu oikein, saat sisältösi korkealaatuisten liidien eteen, ja osa niistä tulee sivustollesi – voit sitten muuttaa ne myyntiksi.
Hakukoneoptimointityökalut
Hakukoneoptimointityökalut auttavat sinua optimoimaan sivustosi tehokkaasti. Ilman niitä on lähes mahdotonta tehdä mitään. Hakukoneoptimointityökalujen kolme päätyyppiä ovat avainsanatutkimus, sivun hakukoneoptimointi ja auditointityökalut.
Avainsanatutkimuksen työkalut
- Ahrefs
- Semrush
- Avainsanojen suunnittelija
- Vastaa yleisölle
- Googlen trendit
- Keywordtool.io
- Moz SEO Toolbar
- Surfer SEO
- Neilpatel Ubersuggest
Sivulla olevat SEO-laajennukset
- Yoast SEO
- Rankmath
- All in One SEO
- The SEO Framework
Verkkosivuston auditointi-/analyysityökalut
- Google Analytics
- Google Search Console
- Ahrefs Webmaster
- Screaming Frog
Mitkä ovat hakukoneoptimoinnin tyypit?
Hakukoneoptimointi on jaettu kolmeen tyyppiin:
- Tekninen hakukoneoptimointi tarkoittaa verkkosivustojesi teknisen taustajärjestelmän optimointia, jotta hakukoneet voivat käydä läpi, indeksoida ja ymmärtää, mitä sisältösi on.
- Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi tarkoittaa verkkosivuston sisällön optimointia siten, että sen sisältö vastaa käyttäjän tarkoitusta.
- Sivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi koostuu linkkien ansaitsemisesta luomalla hyvää sisältöä, PR:ta, lainauksia, sosiaalista mediaa ja vierailijapostauksia, jotka lisäävät sivustosi sivujen arvovaltaa.
Tekninen hakukoneoptimointi
Tekninen hakukoneoptimointi on perusta uudesta tai vanhasta verkkosivustostasi indeksoitavaksi hakukoneiden robottien avulla.
Joitakin yleisiä, mutta ei rajoitettuja, teknisiä hakukoneoptimointielementtejä ovat:
- Sivuston arkkitehtuuri
- Indeksointivirheet
- Vähäinen sisältö
- Päällekkäinen sisältö
- Puuttuva tai päällekkäinen H1-otsikko
- Puuttuva, liian lyhyt tai liian pitkä kuvaus
- Indeksointiongelmat
- Hidas suorituskyky
- Mobiiliystävällisyys
- HTTP/HTTPS
- Robot.txt
- Analytics
- Strukturoitu data
- Sisäiset linkit
- Ja monia muita.
Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi
Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi tarkoittaa avainsanatutkimuksen, asiakastutkimuksen ja kilpailijatutkimuksen suorittamista ja tulosten käyttämistä verkkosivustosi sisällön optimointiin, jotta ihmiset löytäisivät sen Internetissä.
Yleisiä optimoitavia elementtejä, mutta ei rajoituksia, ovat:
- URL-osoitteet
- Sivut
- Kuvat
- Otsikot (H1-H6)
- Sivujen otsikot
- Meta-tunnisteet
- Alaotsikot
- Luettelomerkit
- Tilastot
- Lainausmerkit
- Sisäiset linkit
VINKKI: Tarkista, mikä sisältö sijoittuu mille tahansa avainsanalle tai sivulle, jonka yrität sijoittua, ja käytä sitä vertailukohtana. Sillä ei ole väliä, onko kyseessä palvelusivu, tuotteet vai blogikirjoitus – sama strategia toimii kaikille.
Sivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi
Sivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi lisää verkkosivustosi auktoriteettia ja uskottavuutta maksimoidaksesi sisältösi näkyvyyden. Se toimii siten, että muut blogit, verkkosivustot, yritykset, uutiset ja sosiaalinen media linkittävät verkkosivustoosi.
Mitä enemmän linkkejä sivustosi ansaitsee, sitä korkeampi on sen sisältö. Mitä osuvampia linkkejä yritykseesi tai toimialallesi verkkosivustosi saa, sitä enemmän sen tulokset vahvistuvat.
Joitakin yleisiä tapoja vastaanottaa linkkejä ovat, mutta eivät rajoitu niihin:
- Laadukkaan sisällön luominen – johon muut haluavat luonnollisesti linkittää sisällöstään. Yksityiskohtaiset artikkelit, tilastot ja pitkät ohjeartikkelit toimivat täällä hämmästyttävän hyvin.
- PR – sisältää lehdistötiedotteiden kirjoittamisen ja median pitchingin uutisille ja muille julkaisuille.
- Vierailijapostaus – on, kun olet mukana muissa blogeissa, vlogeissa tai podcasteissa.
- Sitaatti – yritys- tai paikallisviittaukset auttavat verkkosivustoasi rakentamaan alkuperäistä luottamusta.
- Sosiaalinen media – luo sosiaalisen median profiileja ja julkaise sisältöä, jossa on linkkejä verkkosivustollesi.
Harkitse hakukoneoptimoinnin toimiston palkkaamista
Hakukoneoptimoinnin toimiston palkkaaminen on nopein tapa maksimoida hakukoneoptimointitulokset. Oikeasti. Ammatin hallitseminen kestää 4-5 vuotta.
Sillä ei ole väliä, onko kyseessä uusi verkkosivusto vai vanha sivusto, joka kaipaa kohottamista – me voimme auttaa. Hakukoneoptimointitiimillämme on yli 11 vuoden kokemus orgaanisen liikenteen kasvattamisesta asiakkaillemme.
Todelliset hakukoneoptimointikampanjat
Perus
€2500/kk
Ihanteellinen uuden, freelancer- tai pienen verkkosivuston alkuasennukseen
Ammattimainen
€6000/kk
Ihanteellinen pienille ja keskikokoisille verkkosivustoille, jotka haluavat skaalata
Äärimmäinen
€8000+/kk
Ihanteellinen suurille kohteille, kilpailukykyisille markkinaraoille tai yrityksille
Usein Kysytyt Kysymykset
Hanki ilmainen hakukoneoptimointikartoitus jo tänään!
Anna hakukoneoptimointi asiantuntijoidemme tarkastaa verkkosivustosi ja laatia mukautettu suunnitelma ja tarjous yrityksellesi.
Hakukoneoptimointiblogit
Hakukoneoptimointi hinta
Selvitä, kuinka paljon tunti-, projekti- ja kuukausittaisen hakukoneoptimointipaketin tulisi maksaa ja mitä kunkin pitäisi sisältää.
Mikä on tekninen hakukoneoptimointi?
Opi, mitkä ovat tekniset tekijät, joiden avulla hakukoneet voivat käyttää verkkosivustoasi, indeksoida ja sijoittaa sen.